Bouwen aan ons luxemerk

Luxevastgoed

Van der Build is sinds 2013 het luxemerk binnen Dewaele Vastgoedgroep. De naam verwijst naar de familie Vanderbilt, de Nederlandse migranten die een groot immobiliënimperium uitbouwden in de VS. Van der Build staat in voor het duurdere vastgoed en heeft als dusdanig een eigen aanpak, website en publiciteitskanalen. Door de oprichting van een specifieke luxevastgoedtak kunnen we een gespecialiseerde begeleiding bieden aan onze klanten die hun bijzondere eigendom wensen te verkopen of te verhuren. Anno 2020 blijft het merk volop groeien. Verantwoordelijke Verkoop Benjamin Benoit en Gedelegeerd Bestuurder Stefaan Coucke schetsen een stand van zaken

Er beweegt heel wat bij Van der Build. Zo onderging het merk het voorbije jaar een grondige rebranding, met ondermeer een nieuwe website. Benjamin Benoit: “Op onze vernieuw-de webstek vind je doorgaans meer dan 100 aangeboden panden, verspreid over heel Vlaanderen en Brussel. Door de integratie van de 13 kantoren van het Antwerpse First Immo (waar je elders in dit magazine meer over leest, red.) bedekken we een nog breder gebied, waardoor ons aanbod aan luxevastgoed en ons klantenbestand in het luxesegment nog meer zal groeien. De nieuwe site is alleszins een succes, want we merken dat we heel veel bezoekers aantrekken. Dat is belangrijk voor ons, want het maakt deel uit van onze klemtoon op het digitale. De vernieuwde website voldoet aan de hoge eisen die we stellen op dat vlak.” 

Wisselwerking

Stefaan Coucke pikt in: “We hebben de website van Van der Build nu ook aan Dewaele Vastgoedgroep gelinkt. Vroeger was de website een op zich staand gegeven, nu is ze geïntegreerd. Dat biedt een aantal voordelen. Als een ondernemer op onze website op zoek is naar een villa, is hij of zij maar een klik verwijderd van de website van Turner, onze bedrijfsvastgoedtak, die ook interessant kan zijn voor de persoon in kwestie. Vooral de band tussen Van der Build en Turner is vrij nauw, want je kan spreken van een overlappende doelgroep. Het cliënteel van Van der Build zijn vaak ondernemers die vaak ook gebruik kunnen maken van de diensten van Turner. Sommige panden passen zelfs perfect bij beide merken. Denk bijvoorbeeld aan een herenhuis in het centrum van Brugge dat uitgebaat wordt als b’n’b en dat een residentieel aan een commercieel element koppelt. Als dergelijke eigendommen te koop worden aangeboden, schakelen we zowel de kanalen van Van der Build als Turner in.”

Positieve tendens

De luxevastgoedmarkt is een sector in volle bloei. Er worden niet alleen meer panden verkocht, dat gebeurt ook sneller dan enkele jaren geleden het geval was. “De huidige, correctere prijszetting zit daar zeker en vast voor iets tussen,” aldus Benjamin Benoit. “Er is een tijd geweest dat villa’s te duur geprijsd waren. De realistischere prijzen die we nu zien bevorderen een snellere verkoop. Maar er zijn nog een aantal factoren die hier een rol spelen. We stellen vast dat een goedlopende economie er mee voor zorgt dat de verkoop van luxevastgoed het goed doet. Zulke evoluties hebben een positieve impact op de markt van het luxevastgoed, die conjunctuurgevoelig is. We merken dat de mensen blijven investeren in luxeproducten. Die markt kent de laatste jaren in het algemeen een groei. Luxeproducten hebben een constante waarde en blijven dus interessant. Dat geldt ook voor vastgoed. De prognose is dat deze positieve tendens - sneller en een toename van het volume - nog wel een tijdje blijft aanhouden.”

Ook wie in een grote villa gaat wonen, hecht heel veel belang aan het groene karakter van de woning

Milieubewuster

Stefaan Coucke: “Een randbemerking hierbij is dat het vooral de instapklare en recente woningen zijn die sneller verkocht raken. Bij oudere woningen is er soms nog wat werk aan de winkel en laten de energiewaarden misschien te wensen over. Dat schrikt sommige mensen af. Veel klanten kiezen voor het gemak, en ze worden ook steeds milieu-bewuster. Dat laatste kan op het eerste zicht contradictorisch lijken, omdat de algemene tendens net is om compacter te gaan wonen. Maar ook wie in een grote villa gaat wonen, hecht dikwijls veel belang aan de energiezuinigheid en het groene karakter van de woning. Ook in de villamarkt spelen de energienormen een grotere rol. De koper van luxevastgoed houdt dus eveneens rekening met bijvoorbeeld de isolatiewaarde, de duurzaamheid van de materialen, de aanwezigheid van zonnepanelen …”

Matchmaker

Luxevastgoed gaat vaak gepaard met een discrete-re aanpak in vergelijking met de ‘gewone’ woning-markt. Stefaan Coucke: “De betrokken partijen willen zelf op de achtergrond blijven en wensen dat ook het vastgoed niet al te zeer in de kijker loopt. Hier-mee samenhangend merken we dat er vaker ‘off the market’ wordt gehandeld. Dat betekent dat we een eigendom verhandelen zonder het te publiceren. We brengen de verkoper en de potentiële koper op een discrete manier samen. Ons uitgebreide netwerk maakt zo een manier van werken mogelijk. Het gebeurt dat iemand ons laat weten dat ze hun woning willen verkopen en dat we het mogen laten weten als we een geïnteresseerde koper op het oog hebben. Omgekeerd betekent het dat we mensen die op zoek zijn op de hoogte brengen van dergelijke niet-gepubliceerde eigendommen die te koop staan. Dan brengen we die mensen rechtstreeks met elkaar in contact, als een soort vastgoedmatchmaker. Volledigheidshalve wil ik daar wel aan toevoegen dat we van mening blijven dat de slaagkans op een vlotte verkoop groter is bij een 'klassieke' verkoop.” 

Locatie

Een ander aspect waarin deze nichemarkt zich onderscheidt, is de locatie van de panden. “We stellen vast dat wie op zoek is naar luxevastgoed vaak in een ruimer gebied zoekt,” weet Benjamin Benoit. “Dat betekent zeker niet dat de ligging onbelangrijk is. Integendeel: een goede verbinding - bijvoorbeeld de nabijheid van een snelweg, scholen, stadscentra ... - blijft essentieel, maar de kopers zijn minder gebonden aan een bepaalde regio. Het hoeft niet per se onder de kerktoren te zijn. Bij de doorsnee vastgoedmarkt beperkt men zich meestal tot 1 of meerdere aanpalende steden of gemeentes. Bij Van der Build wil men meestal in een straal van x-aantal km of x-aantal minuten rond het werk wonen. Het is minder belangrijk in welke gemeente dat precies is. 



De belevenis centraal

Specifiek voor de website van Van der Build, in vergelijking met die van Dewaele, is dat ze in hogere mate inzet op het beleveniselement. Nichevastgoed vraagt om een emotionelere benadering, met meer aandacht voor de belevenis, het achterliggende verhaal, beelden … Er staan meer woningen te koop van 200.000 euro, waardoor men in die markt in eerste instantie een rationele selectie maakt. De emotie komt nadien. Bij Van der Build is het vaak omgekeerd.

Luxevastgoed