Met de stroom mee: thuis opladen met uw eigen elektrische laadpaal

laadpaal aan huis - Van der Build

Op onze Belgische wegen wordt meer en meer elektrisch gereden. En met de spectaculaire toename van het aantal elektrische wagens stijgt ook de vraag naar laadpalen voor thuis. Waarom zo’n persoonlijke laadpaal de investering waard is? We zetten enkele voordelen op een rij.

U kan er niet naast kijken: elektrische en hybride auto’s duiken steeds vaker op in het straatbeeld. Volgens cijfers van autosectorfederatie Febiac kwamen er in de eerste helft van 2021 zo’n 9.097 elektrische voertuigen en 26.078 oplaadbare hybride wagens bij. Samen goed voor meer dan 15% van de nieuwe inschrijvingen, en dat cijfer zal alleen maar toenemen. Een sterk groeiende markt dus, en hetzelfde kan gezegd worden van elektrische laadpalen voor in uw eigen huis. Zo’n eigen laadpaal biedt namelijk heel wat praktische voordelen.  

Gedaan met zoeken

 In de eerste plaats staat een laadpaal in uw eigen woning gelijk aan comfort. Wie al eens thuiskwam met een batterij die op haar laatste krachten liep, weet hoe vervelend het is om nog op zoek te moeten naar een laadpaal in de buurt – één die nog vrij is, bovendien. Met een eigen laadpaal is die frustrerende zoektocht definitief voorbij: u laadt op wanneer u maar wilt.

Goedkoper opladen

Wist u trouwens dat een eigen laadpaal veel voordeliger is dan een publieke? Uw eigen stroom is namelijk veel goedkoper dan die van een openbare laadpaal. De gespecialiseerde website egear.be berekende dat het in Vlaanderen gemiddeld tussen € 4,30 en € 4,90 per 100 kilometer kost om een elektrische auto thuis op te laden. Een pak minder dan de prijs van klassieke brandstof dus, zelfs als u de aankoop van de laadpaal (tussen de € 1.000 en € 2.000) meerekent.  

Vehicle-to-home draait de rollen om

Heeft u ook nog eens zonnepanelen op uw dak, dan wordt het nog interessanter: u laadt uw wagen milieuvriendelijk en nagenoeg gratis op. Omdat de zon bij ons erg onvoorspelbaar is, doet u er goed aan om uw zonnepanelen te koppelen aan een thuisbatterij. Die slaat de zonne-energie op geeft u wat extra buffercapaciteit. Dankzij subsidies van de Vlaamse regering is een thuisbatterij trouwens interessanter dan ooit. En wist u dat u sommige  elektrische auto’s als thuisbatterij kunt gebruiken? Vehicle-to-home (V2H) heet dat: de batterij van uw wagen, die u bijvoorbeeld op het werk hebt opgeladen, thuis als energiebron gebruiken.

Veilig en efficiënt

De meeste wagens zijn ook perfect aan uw eigen stopcontact op te laden, door middel van een speciale adapter. Op deze manier duurt het opladen echter erg lang – zo’n 10 uur, tegenover 6 uur met een laadpaal – en er is extra risico aan verbonden. De kans bestaat immers dat de oplader oververhit raakt. Laadpalen voor thuis zijn zo ontworpen dat ze meer vermogen leveren dan een klassiek stopcontact, zonder te verhitten. 

Slim energie verdelen 

Een laadpaal in uw woning neemt heel wat van uw beschikbare stroom in beslag, maar gaat er op een slimme manier mee om. Hij detecteert immers welke andere toestellen op dat moment veel energie verbruiken en kan zich hieraan aanpassen. Online kunt u het verbruik steeds zelf raadplegen en zo instellen dat de laadpaal alleen op dalmomenten stroom verbruikt. 

Maak de juiste keuze 

Heeft u alle voordelen op een rij gezet? Denk dan goed na over welk type laadpaal u kiest. Het laadvermogen moet immers bij dat van uw wagen passen en aansluiten bij de capaciteit van uw elektriciteitsnet. Investeren in een laadpaal die u niet optimaal kunt benutten, is zoals rijden in een te lage versnelling. Haal er daarom steeds een expert bij. 

Een keuze kunnen maken? Dan hoeft u nog maar één ding te doen: opladen en wegwezen!